Günümüzde sıklıkla karşılaşılan cilt problemlerinin başında gelen akneler özellikle ergenlik döneminde hem özgüven problemlerine neden olmakta hem  de ileriye dönük leke problemlerine sebebiyet verebilmektedir. Genellikle kısa vadede akne izleri geçer mi sorusunun yanıtını verebilmek için uzman bir dermatolog muayenesi şarttır. Bakım amaçlı yapılan maskeler veya kremler akne tedavisinde kesin sonuç vermemektedir. Öncelikle aknenin nedenini anlamak daha sonrasında bir tedavi yöntemi belirlemek gereklidir.

Akne Nedir?

Diğer bir adı ile sivilceler, vücudun gözeneklerinin tıkanmasına ve lezyon düzeyine bağlı olarak meydana gelebilen yağlı deri tabakasının düzensiz biçimde oluşum gösterdiği cilt hastalığıdır. Özellikle cilt yağlanmasında artış gösteren bu cilt probleminde bakteriler gözeneklerin içerisine yerleşerek bölgenin şişmesine dolayısıyla da aknenin meydana gelmesine neden olurlar. Ağırlıklı olarak ergenlik döneminde, erkeklerde 14-19 kızlarda ise 10-17 yaşları arasında görülmektedir. Aknelerin tedavi edilmemesi halinde kalıcı izlerden söz edilebilir, bu durum kişinin psikolojik açıdan sağlığını da olumsuz yönde etkilemektedir. Erkeklerde kızlara oranla daha baskın ve etkili sivilcelerden söz edilebilir. Her sivilce akne özelliği taşımayabilir; akneler görünüş itibariyle içinde iltihap barındırmaktadır. Vücutta ağırlıklı olarak yüz, sırt, göğüs ve omuz gibi bölgelerde görülmektedir. Genellikle aknelerin görülme sıklığı 30 yaşından sonra noktalanır. Ancak bazı insanlarda 50’li yaşlara göre akne oluşumu gözlemlenebilir.

Akne Neden Olur?

Aknenin oluşum nedeni kesin olarak bilinmese dahi uzmanların bu konuda birleştiği ortak noktalar bulunmaktadır. Öncelikli olarak akne neden olur sorusunun birincil yanıtı kişinin hormon yapısıyla alakalıdır. Özellikle ergenlik döneminde artış gösteren androjen hormonu yağ bezlerindeki büyümeye sebebiyet vermektedir. Ailede ergenlik döneminde akne şikayeti bulunan birinci dereceden bir yakının olması da kalıtım faktörünü ön plana çıkarmaktadır.

Kadınlarda adet dönemindeki hormon değişimi, doğum kontrol hapı kullanımı, gebelik gibi sebepler de akne oluşumunu arttırmaktadır. Kişinin beslenme koşulları, stres, duygu değişimleri, gerginlik gibi ruhsal etmenler de akne neden olur sorusuna yanıt olarak verilebilmektedir. Bazı psikolojik rahatsızlıklarda kullanılan bipolar bozukluk temelli ilaçlar, androjen takviyesi amacıyla alınmış ilaçlar ve sakinleştiriciler aknelere zemin hazırlayabilmektedir.

Cilt gözeneklerinin havasız kalması da bir başka akne sebebidir. Özellikle omuz bölgesine sırt çantası ile baskı uygulamak bu bölgedeki sivilcelerin oluşum nedeni olarak gösterilebilir. Kişisel hijyene gerekli özenin gösterilmemesi de akne oluşum nedenidir.

Akne Hakkında Bilinmesi Gerekenler

• Akne bir cilt hastalığıdır, bu nedenle tedavi için bir cilt uzmanına başvurmak şarttır.
  • Akne tedavisinde herhangi bir ilaç kullanımından önce mutlaka dermatolog muayenesi gereklidir. Bu tip cilt hastalıklarında tedavi kişiye özeldir. Hastanın kaç yaşında olduğu, beslenme koşulları, aknenin şiddeti gibi etmenler incelendikten sonra tedaviye yönelmek önem taşımaktadır.
  • Aknelerle oynamak, koparmak veya kaşımak iz riskini arttırır.
  • Sivilcelerin tedavi edilmemesi halinde iz kalma ihtimali oldukça yüksektir.
  • Yanlış makyaj ürünlerinin kullanımı da akne izlerinin artmasına sebep olabilir.
  • Alkol ve sigara tüketimi akne izleri üzerinde etkili olmaktadır.

Akne İzleri Geçer Mi?

Günümüzde akne izi tedavisi için geliştirilmiş bir çok uygulama bulunmaktadır. Özellikle leke tedavisi kapsamında incelenen akne izlerinde lazer teknolojisi ile iyileşme daha kısa sürede gerçekleşebilmekte. Bu amaçla geliştirilmiş olan Quanta Youlaser MT cihazı, tedavisi güç akne izlerinin dahi ortadan kaldırılmasına yardımcı olmaktadır. Akne izleri kendi kendine geçebilen izler değildir. Dolayısıyla bu tip izlerin tedavisinde cerrahi bir müdahale gerekmektedir. Akne izlerinde ilaç kullanımı tedavinin ilk aşamalarından biridir. Bu süreçte dermatolog tarafından farklı hormon ve kan testleri de istenebilmektedir. Daha sonraki süreçte aknenin yeniden oluşması engellenebilse dahi ciltte bıraktığı izleri ortadan kaldırılamamaktadır. Bu nedenle akne izleri geçer mi sorusunun yanıtını doğru yanıtı için bir cilt muayenesi şarttır.