Behçet Hastalığı Nedir?

Behçet hastalığı, vücudun çeşitli yerlerinde görülen, (ağız içi, göz, cinsel bölgeler vb.) iltihaplanmalara yol açan yaraların meydana getirdiği bir rahatsızlıktır. Hastalık seyir itibariyle sinirlerde ve damarlarda tutulmalara yol açabilmektedir. Metabolizmanın pek çok işlevi üzerinde etkinlik alanı yaratan bu hastalığın nedeni tam olarak bilinememektedir. Genellikle çevresel etmenler ve genetiğe bağlı sebeplerin hastalığın ortaya çıkmasına neden olmaktadır. Ağırlıklı olarak 20-40 yaş arasındaki kadın ve erkeklerde görülen Behçet hastalığının belirtileri kişiden kişiye göre farklılık gösterir.

Behçet Hastalığı Belirtileri Nelerdir?

Hastalık genellikle damarların geçtiği bölgelerde yoğunlaşan bir seyir izlemektedir. Bu nedenle pek çok organ ve doku hastalığın sonuçlarından etkilenmektedir. Hemen hemen her boyutta olabilen yaralar damar duvarında iltihaplanmalar meydana getirmektedir. Bu iltihaplanmalar öncesinde Behçet hastalığı belirtileri aşağıdaki gibidir;

• Deride meydana gelen yaralar ve lezyonlar,
  • Ağız içerisinde yara, (tekrarlar nitelikte)
  • Gözde oluşan tutulmalar
  • Genital bölge yaraları

Hastalığın bulguları kişiden kişiye göre değişmesinden dolayı kimi zaman basit cilt yaralarından söz edilebildiği gibi kimi hastalarda tutulma sıklıkları da gözlemlenebilmektedir. Buna bağlı olarak kişiye uygulanacak tedavi yöntemi hastalığın gidişatına göre oluşturulmaktadır.

Behçet Hastalığı Nasıl Anlaşılır?

Hastalığın teşhisi için atılacak ilk adım uzman bir doktor muayenesinden geçmektir. Genellikle kliniklerde yapılan genel muayene sonrasında doktorlar hasta için Paterji Testi uygulamaktadır. Derinin altına enjekte edilen, içeriğinde tuzlu su bulunan bir çözeltinin hastada oluşturduğu reaksiyon sonucuna göre Behçet hastalığı tanısını konulmaktadır. Eğer deri üzerinde sivilceyi anımsatan bir yara veya kabartı şeklinde seyreden bir kızarıklık oluşursa sonuç pozitiftir. Paterji Testi’nin sonucuna göre hasta için tedavi sürecine başlanmaktadır.

Behçet Hastalığı Tehlikeli Midir?

Her hastada Behçet hastalığı için reaksiyon süreci farklıdır. Bu nedenle şüpheli görülen tüm durumlarda öncelikle erken süreçte muayene olmak gereklidir. Hastalığı tehlikeli bir seyir durumuyla karşı karşıya bırakacak ihmallerin önüne geçilmelidir. Aksi takdirde hastalığın kişideki etkisine bağlı olarak kalıcı körlük tehlikesiyle karşılaşması da mümkündür. Kimi zaman akciğerlerde ciddi bir tutulum veya damar iltihabına bağlı meydana gelen bir iltihaplanma, olumsuz sonuçlar doğurabilmektedir. Meydana gelen her atak hastanın metabolizması üzerinde istenmeyen durumlar yaratabilmektedir.

Behçet Hastalığı Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hastalığın bünyede yarattığı reaksiyonlara bağlı olarak uygulanan tedavi yöntemi genellikle ilaç tedavisidir. Bazı ağır hastalar için cerrahi müdahaleler de söz konusu olabilmektedir. Özellikle ağız, genital bölge ve deri gibi alanlarda meydana gelen tutulmalar için ilaç tedavisine başvurulur. Cerrahi müdahale için atardamardaki ur şeklinde şişkinlik durumu yeterli olabilmektedir.