Cildiye veya diğer bir adıyla dermatoloji, cilt ve deri hastalıklarının tamamıyla ilgilenen, hastanelerde deri ve zührevi hastalıklar olarak da adlandırılan bölümdür. Cildiye alanında uzmanlaşmış kişiye dermatolog ya da cilt uzmanı denilebilmektedir. Dermatolojinin ilgilendiği hastalıklar oldukça fazladır. Alerjilere bağlı deri problemleri, tırnak hastalıkları, egzamalar, kurdeşen bu hastalıklardan bazılarıdır.

Dermatologlar hastalığın neden olduğu faktörleri tanı ve tetkik yöntemleri ile inceleyerek hasta için doğru bir tedavi planlaması oluşturmakta görev almaktadır. Bu durumun öncelikli nedeni, hastalığın temelinde farklı bir problemin de söz konusu olabilmesidir. Örneğin; sivilce, akne gibi cilt problemlerinin kaynağı hormon dengesindeki anormallikler veya farklı bir organda meydana gelen yağlanma durumu (karaciğer yağlanması) olabilmektedir. Dolayısıyla cildiye alanında uzmanlaşmış kişiler gözle görülür belirtiler gösteren hastalıklar haricinde öncelikli olarak hastalığın iç mi yoksa bir dış kaynaklı mı oluştuğu üzerinde durmaktadır. Zira hastalığın kronik bir değer kazanması ve yeniden oluşması kaçınılmaz olacaktır.

Bir diğer cildiye bölümü nedir sorusuna verilecek yanıt bu alanda uzmanlaşmış kişilerin ilgilendiği hastalıklarla tanımlanabilmektedir. Siğil, sedef hastalığı, benler, lekeler, akne, sivilce problemleri, uçuklar, cinsel yolla bulaşan hastalıklar cildiye bölümünün temel ilgi alanlarını oluşturmaktadır. Ancak cildiye yalnızca deri ve cilt hastalıklarının sağlıksal anlamda hastayı iyileştirmeyi hedefleyen kısmından öte, güzellik dünyasında da faaliyetlerini sürdürmektedir. Örneğin, herhangi bir risk unsuru taşımayan fakat kişinin vücudunda olmasından memnuniyet duymadığı bir leke, bu alanda uzman dermatologlar tarafından son teknoloji cihazlarla tedavi edilebilmektedir. Günümüzde leke tedavisi oldukça gelişmiştir. Doğumla birlikte gelen lekeler, yanık lekeleri, güneş lekesi tedavisi estetik kliniklerinde gerçekleştirilebilmektedir. Özellikle estetik kliniklerinin bu tip cerrahi uygulamalar için dermatologlarla işbirliği halinde olması büyük önem taşıyan konuların başında gelmektedir.

Cildiye bölümüne bağlı hastalıklar bir kaç başlık altında toplanabilir;

• Parazitlere bağlı oluşmuş deri hastalıkları (böcek ısırıkları, tahtakurusu, pire, kene vb.)
    • Fiziki etmenlere bağlı olarak gelişmiş deri hastalıkları (yaralar, hava koşulları nedeniyle oluşmuş cilt çatlakları, kimyasal maddelere temasla meydana gelmiş tahrişler, kesici, derici alet yaralanmaları vb.)
    • Alerji kaynaklı deri problemleri (kurdeşen, egzama, ev akarları, bağırsak parazitleri, çiçek tozları vb.)
    • Mikroorganizmaların neden olduğu deri hastalıkları (deride oluşmuş bir problemin üzerine yerleşen farklı tür ve cinsteki mikroorganizmaların sebep verdiği hastalıklardır, geçmişe oranla izlerine sık rastlanmamaktadır.)

Deri hastalıkları genellikle teşhis edilmesi kolay hastalıklar olarak görülebilmektedir. Ancak doğru teşhisin konulabilmesi için uzman bir dermatolog muayenesi şarttır. Bu nedenle cildiye bölümü günümüzde hastalıkların sıklıkla tercih ettiği bölümlerden biri olarak bilinmektedir. Bazı hastalıklarda hastadan alınan bir parçayla patolojik incelemenin gerçekleştiği durumlar da söz konusudur. Hastanın erken süreçte cildinde gözlemlediği olası bir renk değişimi, benlerinin sayısında meydana gelmiş bir artışı önemseyerek muayene için randevu alması önemli bir unsurdur. Özellikle ailesinde cilt kanseri olan bir yakının bulunması bu konuda öncelikli hassasiyet gerektiren etmenlerin başında gelmektedir.