Cilt kanseri nedir?

Derimiz, vücudumuzun en geniş alan kaplayan organı olarak bilinmektedir. Sıvı kaybının önlenmesi, organların darbelere ve güneşin zararlı ışınlarına karşı korunması, ısı kontrolü gibi bir çok görevi bulunan derinin pek çok sebebe bağlı olarak kötücül büyüme göstermesi cilt kanseri olarak tanımlanır. Diğer bir cilt kanseri nedir sorusuna verilebilecek yanıt, genellikle cildin üst tabakasında gerçekleşen cilt hücrelerini oluşturan DNA’daki muhtemel bir bozulma durumudur. Erken teşhis, tüm kanser türlerinde olduğu gibi cilt kanserinde de oldukça önemli bir adımdır. Günümüzde %5 oranında bir oranla cilt kanseri hastalığının ölümle sonuçlandığı bilinmektedir.

Cilt kanseri belirtileri nelerdir?

Deride meydana gelen lekelerin şeklindeki olası bir değişim (renk, yapı veya şekil değişikliği) en önemli cilt kanseri belirtilerinden biridir. Bu lekeler, diğer cilt lekelerinden farklı bir görünüme sahiptir. Bazen pullu, çıkıntılı veya sert görünümlü olabildikleri gibi bazen de kabuksu bir leke şeklindedirler. Cilt kanseri için risk grubu başlığı altında toplayabileceğimiz diğer maddeleri inceleyecek olursak;

• Lekelerin pigmentlerin dışında çıkarak deri üzerinde bir yayılım oluşturacak şekilde yerleşmesi,
  • Yaranın zaman içerisinde herhangi bir iyileşme göstermemesi,
  • Yaranın şişlik göstermesi ve genellikle kırmızı renkte olması,
  • Yarada ağrı, kaşınma, acı vb. hassasiyet durumu,
  • Özellikle benlerin kanama göstermesi, yüzeyinde bir değişim meydana gelmesi,

Cilt kanserini tespit etme sürecinde yapılan en büyük hatalardan biri, tehlikeli olabilecek bir benin erken süreçte dermatolog muayenesinden geçirilmemesi ile zaman içerisinde hastanın sağlığını tehdit edebilecek düzeye ulaşmasıdır. Bu nedenle benler sıklıkla kontrol edilmeli, özellikle ailede bu hastalıkla karşı karşıya kalmış bir yakının da bulunması durumunda muayene için cilt hastalıkları polikliniğinden randevu alınmalıdır.

Cilt Kanserinde Erken Teşhis Hayati Önem Taşır

Cilt kanseri belirtilerinin bilince olan her hastanın doktor muayenesinden önce alabileceği bazı önlemler bulunmaktadır. Bunların başında minimum ayda iki defa cildin ışık alan, aydınlık bir yerde kontrol edilmesi gelir. Özellikle vücudunda çok sayıda ben, çil, cilt lekesi bulunan kişiler öncelikli gruptadır. Tüm vücudun detaylı olarak incelenmesi, erken teşhis için hayati önem taşımaktadır. Bu inceleme sırasında kullanılabilecek bir ayna ile vücuttaki tüm noktaların detaylı olarak görünmesini sağlar. Cilt kanseri yalnızca vücudun kolay görünen kısımlarında oluşum göstermemektedir. Bazı hastalarda, özellikle de erkeklerde sırttaki bazı benlerin kanserleşme sürecine girmesi daha kolay olmaktadır. Bu nedenle kafa derisinden, ayağın taban kısmında kadar vücudun bütünen incelenmesi tavsiye edilmektedir.

Eğer vücuttaki bir lekenin normalin dışında büyüme yayılım göstermesi, şeklinde, yapısında bir değişim olması halinde kişinin vakit kaybetmeden uzman bir dermatolog muayenesi ile hastalığı için erken tanı ve patolojik tetkik süreçlerine adım atması gerekmektedir. Cilt kanserinin meydana gelmesinde etkili bir durumda güneşin zararlı ışınlarına doğrudan maruz kalmaktır. Bu nedenle kişinin bu tip bir hastalıkla karşı karşıya kalmaması için önlem alarak vücudunu olası ultraviyole ışınlara doğrudan temas halinde bırakmaması gerekmektedir.

Cilt Kanseri Çeşitleri Nelerdir?

Bazal ve pullu hücre kanserleri ile melanomalar başlıca cilt kanseri çeşitleri arasında yer alır.

Bazal Hücre Kanseri Nedir?

Genellikle yüzde ve boyunda gözlemlenen bu tip bir cilt kanserinin olası nedenleri arasında güneşle doğrudan temas yer almaktadır.  Yaralar, yumruyu anımsatan bir görünüme, kırmızı, kahverengi, beyaz gibi renklere sahip olabilmektedirler. Bacak, kol, göğüs gibi cildin güneşe maruz kaldığı yerlerde de görülebilmektedir.

Pullu Hücre Kanseri Nedir?

Esmer kişilerde daha sık görülebilen, temelinde yine güneşin etkisinin büyük olduğu bir kanser türüdür. Ancak güneş bu tip bir kanserde bazal hücre kanserleri kadar etkili olmamaktadır. Derinin pullu bir yapıya sahip olması,  sert ve kırmızı nodüllerin meydana gelmesi, kabuklu lezyonların görülmesi pullu hücre kanseri belirtilerinden bazılarıdır.

Melanoma Nedir?

Diğer cilt kanseri türlerine oranla daha nadir görülse de etkisi ciddi sonuçlar doğurabilen bir hastalıktır. Cilt renginden sorumlu olan melanositlerin farklı etmenlerin (güneş ışınları, genetik yatkınlık, demografik farklılıklar vb.) etkisiyle kontrolsüz olarak büyümesidir.