Dermatolog veya diğer bir adıyla cilt hastalıkları doktoru, deride ve türevinde meydana gelen rahatsızlıklara bakmaktadır. Vücudumuzun yüzeysel olarak en fazla yer kaplayan bölgesi olan deride pek çok hastalık meydana gelebilmektedir. Deri hastalıklarının yanı sıra tırnak, saç, genital bölge, ağız, ağız içi gibi bölgelerdeki rahatsızlıkların tedavisi de dermatoloji kapsamındadır. Tırnak ve saç hastalıkları da deriye bağlı olmasından dolayı dermatologlar tarafından muayeneyi gerektiren hastalıklardır. Dermatolojiyi kapsayan başlıca deri hastalıkları aşağıdaki gibidir;

• Deride meydana gelen enfeksiyonlar (mantar hastalıkları, siğiller vb.)
  • Alerjik deri hastalıkları (egzama, kontakt egzama, atopik egzama, kozmetik alerjisi vb.)
  • İlaçlara bağlı deri reaksiyonları
  • Ürtiker (kurdeşen hastalığı)
  • Saç hastalıkları
  • Tırnak hastalıkları
  • Vitiligo (ciltte beyaz lekeler)
  • Behçet Hastalığı
  • Cinsel yolla bulaşan hastalıklar (siğiller, genital bölge uçukları, frengi)
  • Aşırı terleme
  • Aşırı kıllanma
  • Deri tümörleri
  • Viral deri enfeksiyonları (zona, uçuk vb.)
  • Sedef Hastalığı (psöriasis)
  • Cilt lenfoması (Mikozis fungoides)
  • Cilt lezyonları (akneler, sivilce, benler)
  • Cilt çatlakları ve yaralar
  • Leke tedavisi (doğum, yanık, güneş lekeleri vb.)
  • Cilt kırışıklıkları

Dermatologlar tedavi sürecinde öncelikli olarak hastalığın neden olduğunu saptamaya yönelik bir muayene gerçekleştirmektedir. İç ve dış kaynaklardan oluşmuş olması muhtemel bir hastalığın bu yöntemle tespiti kolaylaşabilmektedir. Aynı zamanda hastalığın tekrar etmesinin veya kronikleşen bir hal alması da neden oluştuğunun tespit edilmesi aşamasında önemli bir adımdır. Örneğin; sivilce probleminden yakınan bir hasta için hastalığın neden olduğunun tespiti sırasında kan testine ihtiyaç duyulabilmektedir. Bunun nedeni bu tip bir hastalığın yalnızca cilt yapısıyla değil karaciğer enzimlerinde meydana gelen bir problemden de kaynaklanabilmesinden ötürüdür. Eğer karaciğerde olası bir yağlanma problemi bulunmuyorsa tedavi şekli buna göre belirlenebilmektedir.

Dermatologlar cinsel ilişki ile meydana gelen hastalıklarda da tanı ve tetkik süreçlerine bakmaktadırlar. Özellikle anatomi itibariyle daha kolay hastalık kapabilen kadınlarda bu oran artmaktadır. Kişisel hijyene gerekli özenin gösterilmemesi, korunmasız cinsel ilişkide bulunma, birden fazla partner ile cinsel ilişkiye girme, genital bölgede meydana gelebilen reaksiyonlar, daha önce cinsel yolla bulaşan bir hastalık geçirmek, aynı havuzun kullanılması gibi bir çok etmen cinsel yolla bulaşan hastalıkların nedenleri arasında yer almaktadır. Dermatologlar bu alandaki bir çok hastalığın teşhis ve tedavi edilmesi konusunda hizmet vermektedir.