Aşırı Terleme Nedir?

Terleme veya diğer bir adıyla hiperhidroz tedavisi aşırı terleme şikayetinde bulunan hastalar için uygulanan bir yöntemdir. Genellikle terlemenin meydana getirdiği zorluklar kişiyi hem fizyolojik hem de psikolojik açıdan çeşitli problemlerle karşı karşıya bırakmaktadır. Utanç duygusu, stres, endişe gibi etmenlerin yanısıra derinin tahriş olması durumu da bu problemi beraberinde getirmektedir. Hiperhidroz bölgeleri vücudumuzun koltuk altı, ayak, el, yüz çevresi gibi alanları olarak bilinmektedir. Terlemenin yarattığı bakteriyel etkileşim, kokuya sebebiyet vermektedir.

Aşırı Terleme Kimlerde Görülür?

Ağırlıklı olarak ergenlik çağında başlayan terleme sorunu çocukluk döneminde fizyolojik özelliklere bağlı olarak meydana gelebilmektedir. Cinsiyet, yaş, kilo, ırk, aile geçmişi gibi etmenlerin etkili olduğu bu tip durumlar, menopoz geçişlerinde, psikolojik rahatsızlıkları bulunan kişilerde, vücudun enfeksiyon seyrinde, böbreküstü bezlerinin rahatsızlıklarında da oluşum göstermektedir. Günlük hayatta iş stresiyle karşı karşıya kalan kişilerde de aşırı terleme reaksiyonları gözlemlenmektedir.

Aşırı Terleme Nasıl Tedavi Edilir?

Terlemeye sebebiyet veren faktörlerle ilgili gerekli dermatolog muayene süreçlerinden sonra hasta için en uygun tedavi şekli belirlenmektedir. Bu tedavi yöntemlerinden başlıcaları şunlardır;

Botoks: Botoks yöntemi günümüzde de hiphidroz tedavisi için yaygın olarak kullanılan bir yöntemdir. Aşırı terlemenin meydana geldiği noktalar üzerinde iğne ile botoks için kullanılan özel bir sıvının enjekte edilmesi işlemini barındıran bu süreç ortalama 6 aylık bir zaman dilimini kapsamaktadır. Yaygın olarak koltuk altı terlemelerinde tercih edilir. İşlem sırasında lokal anestezi amaçlı bir krem kullanılabilmektedir.

ETS: Terlemenin oluştuğu bölgeler üzerinde yapılan cerrahi baskılama şeklinde bilinmektedir. Hasta bu süreçte genel anestezi ile uyutulur. Uyandıktan sonra günlük yaşamı zorlaştıran herhangi bir problemle karşılaşmamaktadır. Ameliyat süresi ortalama 30 dakikadır.

İyonoferez: Genellikle el ve ayakların aşırı terlemesinde tercih edilen iyonoferez yöntemi düşük şiddetli elektrik akımı ile ter kanallarının kapatılması şeklinde tanımlanmaktadır. Hasta el veya ayakları metal plaka içeren, içerisinde elektrolit adı verilen bir solüsyon bulunan küvete yerleştirilmektedir. Ortalama 20 ile 30 dakika arasında değişen seansların tamamlanma süreci 4 ile 7 hafta arasında farklılık gösterir.

İlaç tedavisi: Bazı hastalar için psikotrop veya antikolinerjik içerikli ilaçlar kısa süreli etki gösterebilmektedir. Ancak rahatsızlığın kalıcı olarak tedavisini mümkün kılmamaktadır. Bu tip ilaçlar aynı zamanda farklı yan etkiler (ağız yaraları, üriner sistemde problemler, ağız kuruluğu gibi) içerebilmektedir. Bu nedenle dermatologlar genellikle hastalığın tedavisinde kalıcı yöntemlere başvurmaktadır.